Program Konferencji
14 maja 2024, , godz. 10.00-16.30
Aula Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
ul. Wojska Polskiego 121, budynek CPM
Prowadzenie konferencji: Radosław Nałęcz, Polskie Radio Program III
10.00 – 10.10 Oficjalne otwarcie konferencji
dr hab. Przemysław Wachowski – Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
dr hab. Jarosław Chrabąszcz, prof. uczelni – Dyrektor Instytutu Malarstwa i Rysunku ASP w Łodzi
10.10 – 10.20 Wstęp do konferencji
dr hab. Tomasz Musiał, prof. uczelni – Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego
dr Aleksandra Ignasiak - Członek Komitetu Organizacyjnego
SESJA I | Myślę i czuję
10.20 – 10.40
prof. Marian Kuczma (Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu) „Rzecz o malarstwie w kontekście własnej twórczości”
10.40 – 11.00
prof. Tadeusz Boruta (Uniwersytet Rzeszowski),„Czy istnieje algorytm twórczości?”
11.00 – 11.20 | Panel dyskusyjny | głos: AI & I
Moderator: Radosław Nałęcz, Polskie Radio Program III
Uczestnicy panelu:
Klaudia Borzęcka, studentka ASP w Łodzi
Kamil Odroń, student ASP w Łodzi
11.20 – 11.30 Przerwa
SESJA II
11.30 – 11.50
Izabela Chamczyk (malarka, performerka, video artystka) „Jprd a ty nie. O jedności psychofizycznej w dobie AI”
11.50 – 12.10
dr hab. Bartłomiej Otocki, prof. AS, Akademia Sztuki w Szczecinie
12.10 – 12.30
prof. Zbigniew Romańczuk, Dziekan Wydziału Malarstwa Akademii Sztuki w Szczecinie, „Dialog z AI – outsorcing kreatywności”
12.30 – 13.30 Przerwa
W przerwie wernisaż wystawy „AI&I” w Galerii Look (CPM, I piętro)
SESJA III | AI – twórca czy tworzywo?
13.30 – 14.00 | Panel dyskusyjny
Moderator. dr Łukasz Sadowski, prof. uczelni
prof. dr hab. inż. Adam Wojciechowski, Dziekan Wydziału Informatyki Politechniki Łódzkiej
prof. Wojciech Leder, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
14.00 – 15.00 | Panel dyskusyjny
Moderator: Radosław Nałęcz, Polskie Radio Program III
Uczestnicy panelu:
Jacek Dukaj – prozaik, eseista, krytyk
dr hab. Dariusz Juruś, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński
mec. Maciej Domarecki, Galeria AOKZ
15.00– 15.15 Przerwa
15.15 – 15.35
prof. Ryszard W. Kluszczyński (Uniwersytet Łódzki, ASP w Łodzi), „Źródła, konteksty i perspektywy sztuki sztucznej inteligencji”
15.35 – 15.55 | Rozmowa „Rozmowa o tym, czy prawo autorskie musi mierzyć się z AI”
mec. Katarzyna Piotrowska-Mańko, Fundacja Mecenas 5.0
Jacek Nagłowski, Szkoła Filmowa w Łodzi
15.55 Rozmowa z Chatem GPT, omówienie wyników ankiety „Czy Chat GPT zrewolucjonizuje sztukę”
Zamknięcie konferencji
Problematyka konferencji
Jako artyści jesteśmy przekonani, że rozwój systemów sztucznej inteligencji otwiera nowe możliwości współdziałania pomiędzy człowiekiem a technologią. Proces ten wymaga jednak głębszego zrozumienia. AI różni się od dotychczas stosowanych narzędzi informatycznych, ponieważ posiada zdolności kognitywne: uczy się, rozumuje i przetwarza informacje, by ostatecznie również podjąć decyzję. Zatem relacja artysty z AI ewoluuje w kierunku współpracy, która, jak to często bywa, rodzi pytanie o to czyj wkład w powstanie dzieła jest większy?
Artysta w erze AI
- czym jest utwór i czy jego definicja jest aktualna ?
- czy dzięki AI każdy może być artystą ?
- proces twórczy a emocje, świadomość, duchowość i przeżycia – co definiuje artystę ?
- czy artysta może współpracować z dedykowanymi i zamkniętymi systemami AI ?
- czy AI przejmie kontrolę nad ludzką wyobraźnią ?
Malarstwo w erze AI
- obraz jako struktura multisensoryczna a możliwości AI
- gest malarski jako niepowtarzalna forma zapisu emocji i osobowości artysty
- fizyczność dzieła a technologie współczesnej fabrykacji
- Rola przypadku w malarstwie
- obrazy AI w kontekście warstwowej teorii budowy obrazu
- rola przypadku w malarstwie
Sztuka w erze AI
- co AI modyfikuje w procesie twórczym ?
- jakie problemy w edukacji artystycznej rodzi AI a jakie nowe możliwości edukacyjne otwiera?
- czy intencjonalność i autonomiczność AI w kreowaniu dzieła jest możliwa?
- czy AI ma chęć poznania?
- czy AI może być odbiorcą sztuki?
- cyfryzacja sztuki a domena publiczna w ujęciu uczenia systemów AI